Update
posted by Bart at 12:02
Afgelopen zaterdag leek wel of alles tegen zat; gistermiddag leek wel of alles in een keer goed ging... Het kan verkeren.
Eerst voor de zekerheid de motor nagekeken. Die bleek in orde en strartte ook op de eerste kik. Mooi zo, geen verdere mysteries. Hierna de aandrijving losgenomen om (voor de zekerheid) ook de V-snaren van de aandrijving en de dynamo te vervangen.
Martin Baas, van Hagoort Sails, is ook aan boord geweest en samen hebben we de zeilen bekeken. Van het grootzeil hebben we de latspanning van de bovenste twee latten verhoogd en de conclusie getrokken dat vooral de bovenste lat een maatje stijver (dikker) moet. Hierdoor komt de vorm van het zeil beter tot zijn recht. Vervolgens hebben we een rondje gezeild. Dit nieuwe zeil doet de mast heel anders buigen dan de vorige zeilen, zodat het nodig blijkt de bakstagen wat aan te passen. Na een uurtje spelen lijkt het er toch op dat de vorm heel aardig is, en ook dat ik nog flink wat moet oefenen om de mastbuiging onder de duim te houden.
Nadat Martin (met de fok; die wordt aangepast) naar huis was zijn mijn vader en ik begonnen met de Sea-me. Eerst een voor een de oude kabels uit de mast getrokken. Dit ging moeizaam, maar lukte uiteindelijk wel. Aan de laatste kabel hadden we een touwtje gebindseld om straks de nieuwe kabels weer terug te kunnen trekken. Door de kabels flink met zeepsop (kliederboel!) in te smeren werden ze veel gladder en is het uiteindelijk gelukt, centimeter voor centimeter, ze erin te krijgen. Hierbij zat ik in de mast op de zaling, de kabels te duwen en in te smeren, terwijl mijn vader beneden hard aan het touwtje trok. Toen de kabels zaten was het ook al donker, dus de afwerking komt de volgende keer. Maar deze horde is genomen!
Bart