Monday, 30 March 2009

Klussenlijst

posted by Bart at 12:48

De laatste dagen is het wat stil aan het front. Dat wil zeggen: dat er geen berichtjes komen betekent niet dat er niet gewerkt wordt, maar meer dat er niet veel nieuws te melden is. Allerlei kleine dingetjes vertragen de algemene voortgang.

Zoals:
De motor had weliswaar gelopen, maar bij een laatste inspectie (kop natrekken, kleppen stellen, etc.) bleek dat de timing van de nokkenas niet helemaal goed was. Helaas moet je de halve motor slopen om hier bij te kunnen. Afgelopen zaterdag hebben mijn vader en ik dus de halve dag gesleuteld om dit te verhelpen. Niks gevonden wat fout was, maar de storing lijkt nu wel verholpen.
Verder blijkt er een vervelende storing te zitten in de uitlezing van het kompasje van de stuurautomaat. Het lijkt wel of het kompas af en toe rondjes draait. En dat nadat we zatermiddag, bij stralend weer, succesvol het kompas gecalibreerd hebben en de auto-learn modus van de automaat hebben doorlopen.
Ook blijkt het nieuwe grootzeil nog niet helemaal perfect van vorm. Gelukkig komt Martin Baas, van Hagoort Sails, vanmiddag al aan boord opnemen hoe het aangepast moet worden. Dit moet dan op korte termijn gebeuren zodat er nog voldoende tijd overblijft om proef te varen.
Tot slot blijkt dat het rif in de zware high-aspect fok niet op de juiste plaats te zitten, zodat de schoten niet meer passen. Ook dit wordt snel door Hagoort opgelost.

En de to-do lijst groeit gestaag...

Als positief puntje kan ik melden dat ik gisteren een rood koperen aardstrip heb gemaakt, die, als de boot straks op de kant staat, in het onderwaterschip ingelamineerd kan worden. Die strip wordt nu gestraald en gecoat met een epoxy coating, zodat het glasvezel straks goed hecht.


Je hoort, er gebeurt wel degelijk wat!

Bart

0 Comments:

Post a Comment

<< Home